salam n selamat sejahtera.. semoga tuhan menurunkan kesejahteraan kepada anda semua.. amin..amin..amin..

ok, kali ni aku nak bg tau korang 1 mainan nombor. bnd ni pon kawan aku yg bg kat email aku. mase 1st time cube, perh...tahap xcited aku melampau2 (sila baca dgn nada teruja)..

tapi aku x tau ar cam ne riaksi korang. mungkin ade yg dah tau. hahaha.. what ever la.
ok, ni aku nak tunjukkan permainannyer..

alatan yg diperlukan hnya kalkulator, daya ingatan yg baik n kejujuran dlm mnekan no. jgn tipu2 k, Tuhan Marah..

MAINAN PERTAMA :

• Ia cuma mengambil masa lebih kurang 30 saat.
• Ikut arahan pada setiap muka surat.
• Jangan pergi ke slide terakhir sebelum anda siapkan kesemua kiraan.
• Bersedia dengan mesin kira anda!!

1. Mula-mula, tetapkan dalam seminggu berapa kali anda ingin makan malam di restoran.

2. Darabkan dengan 2

3. Tambah 5

4. Darabkan dengan 50 .

5. Jika tarikh lahir anda tahun ini sudah lepas tambah 1758 sebaliknya tambah 1757 jika ianya belum lepas.

6. Kiraan terakhir:

Tolak tahun anda dilahirkan.
(contoh.: 1941, 1973, dsb.).

7. Jumlah anda sekarang dalam tiga digit nombor.

Digit pertama dari 3 digit tersebut menunjukkan :

8. Adalah jumlah nombor yang anda ingin makan malam di restoran dalam seminggu.

9. Sekarang yang paling cool!!!

2 digit terakhir memberitahu anda umur anda pd tahun 2008..
(korang pikir2 ler mase tahun 2008 umur korang bape tahun)


ok, ni yang seterusnya..



MAINAN KEDUA :

Ambil handphone anda sekarang,dan cuba langkah2 yg aku sebutkan di bawah
ini.

* Masukkan tiga nombor pertama handphone anda itu (bukannya 012, 016, 014, 017, 018, 013, atau 019) ke kalkulator..

* Darab dgn 80

* Tambah 1

* Darab dengan 250

* Campurkan empat nombor terakhir telefon anda

* Sekali lagi campurkan empat nombor terakhir tadi

* Tolak 250

* Bahagi dengan 2

Cuba tengok kalkulator,betul tak yg tertera itu adalah nombor handphone
anda?Kalau tak percaya,cuba sekali lagi..


ha, cam ne? dapat x? huahua.. ok tu je la mainan nombor yg aku nak share ngan korang. klu de sape2 yg ade mainan spesis cam ni, kongsi2 la yer.. sharing is caring. haha

NotaKaki : aku paling suke subjek add math. hahaha.. Love u Miss Rosni as my add math's teacher.


2 Si Pembebel to "Mainan nombor"

Social Share!

Get Social Share 2.0!