Isu tudung skrg mmg jd isu.. termasuk la kat kolej aku.. em,
Tapi, aku ade pendapat aku sendiri pasal isu ni.. (pendapat yg x sure betul or tak)


sebelum tu, aku nk remind peristiwa masa kat kelas Qawaid Fiqhiyyah (kelas ustaz Kamarul)
Dia ada cakap dalam kelas tu pasal isu tudung.. dia bagi 2 situasi..


Situasi satu 
ade student perempuan datang bilik dia n dia (ustaz) suruh pmp tu balik hostel n tukar tudung.


Situasi dua
ade student perempuan dtg bilik dia (pmp laen) n pakai tudung pendek, tapi ustaz x suruh pon dia tukar.


Pastu ustaz tu terangkan secara x rasmi lar.. dia cakap, pemakaian tudung mengikut keadaan seseorang..


Ok, dari kenyataan tu, aku dapat 1 ilham. Bg aku, aku lebih menyarankan mana2 pmp pakai tudung bidang 60 or bidang 50 n pin kan kat bahu hujung tudung tu..


Sebabnya, tudung tu lebih sesuai utk melindung buah dada anda dr terzahir. sesuai utk mereka2 yg mempunyai buah dada saiz besar, sederhana atau kecil.. bagi yang mempunyai saiz yang agak besar, aku x syorkan sangat pakai tudung bulat. sebabnya, tudung bulat tu lebih menzahirkan bentuk buah dada anda. x caye cube korang bandingkan.


Bagi yang mempunyai buah dada kecil, x kisah sangat nk pakai tudung jenis bawal ke, talapia ke, keli ke, yg pasti jangan jarang n tudung tu lepas parah buah dada anda (dada).. =)


Yang tudung2 jenis shawl tu aku x sure mcm mana, rasanya mcm x cukup syarat (sepertimana yg dinyatakan dalam Quran). Tapi islam x halang korang berfesyen.. pakai la shawl, n sekalikan dengan selendang di bahu.. agar dada anda ditutup.. ala, pakai mcm mak2 datin sllu pakai tu..


sekian sampai disini dulu..


NotaKaki: kalau ade org cakap:
 "ala, sekurang2 nye aku pakai tudung walaupon x cukup syarat. at least aku pakai tudung dr x pakai.


aku samakan dgn situasi ni:
 "ala biarlah aku nk beromen pon, at least dia pakai kondom..dari x pakai pape..."


*ni hanya pendapat saya...   :)   wink~


2 Si Pembebel to "Tudung oh Tudung~"

Social Share!

Get Social Share 2.0!