Sebelum ni aku ada membincangkan tentang dua perang besar dalam islam yang memberi impak yang sangat besar dalam islam sehingga berlaku perpecahan akidah. Perang tersebut adalah Perang Jamal dan Perang Siffin.

Semakin lama, semakin kita berfikir dan terus berfikir tentang satu-satu kejadian. Maka wujudlah pihak yang melihat Ali sebagai hero dan dalam masa yang sama mengiktiraf Aisyah dan Umaiyah sebagai pemberontak. Di sebelah pihak yang lain pula mengganggap Ali sebagai pembelot dan tidak mengiktiraf Ali.

Apa yang aku nak tekankan disini, kita tak ada hak nak tentukan siapa salah dan siapa betul. Aisyah. Bukan calang-calang orang. Dia isteri Nabi S.W.T, seorang yang faqih (hebat dalam ilmu Fiqh). Hebat dalam perubatan. Tinggi dalam ilmu sastera dan yang paling utama, dia dijanji Syurga oleh Nabi Muhammad.

Ali juga bukan calang-calang insan. Dia khalifah keempat. Kedudukan disisi nabi ialah sebagai sepupu. Juga sebagai kanak-kanak pertama memeluk islam. Ketinggian darjatnya di beri oleh Allah. Oleh kerana itu dia menerima title "karamallahu wajhah". Ali sahabat/saudara Nabi yang banyak berjasa. Dia juga merupakan Ahlul bait.

Umaiyah juga begitu. Dia saudara Uthman. Dia pernah menjadi Gabenor ketika Khalifah ke-3 memerintah. Dia juga mengasas Kerajaan Umaiyah yang Gah dan mashur sehingga dapat menakluk dan menjajah negara-negara dengan memperjuangkan Jihad. Dia juga seorang penulis wahyu.
Ketika perang Jamal, sejarah islam tercalar dengan kematian beberapa orang sahabat nabi yang memang taksub dengan islam. Antaranya Talhah. Dia dipihak Aisyah ketika Perang Jamal. Ketika dia tersungkur kalah dimedan perang Jamal, Ali turun menyapu mukanya dari pasir. Talhah turut digelar Aba Muhammad.

Ketika Zubair (dipihak Aisyah) dibunuh, pedangnya dihadapkan kepada Ali sebagai tanda Zubair telah tumpas. Namun, Ali berkata "Pedang ini dahulunya sentiasa menghilangkan dukacita diwajah rasulullah, namun kini kau telah membunuh pemilik pedang ini".
Ali menyambung lagi, "aku mengkhabarkan neraka buat kau kerana Nabi pernah bersabda, 'Beri khabar kepaka pembunh Zubair dengan Neraka' kerana nabi tahu, pembunuh Zubair adalah pengkhianat".

Ketika pihak Ali memerangi Aisyah (ketika itu katanya Aisyah nak jumpa Ali utk menunjukkan ketidakpuasan perlantikan Ali) Ketika itu aku terfikir, takkan la GILA KUASA sangat Ali sampaikan nak memerangai sesiapa yang tak bersetuju keikannya. Sedangkan Aisyah bukanlah calang-calang orang..

Maka setelah aku melihat dari beberapa sudut pandangan sejarah, maka aku tertarik dengan penjelasan Dr.Mahza dalam pidatonya. Dia menjelaskan bahawa ketika itu, Aisyah bukanlah pergi untuk tujuan membantah perlantikan. dan perang antara kedua-dua pihak adalah angkara munafiq yang ada didalam tentera Ali yang inginkan perpecahan berlaku. maka mereka memfitnah kononnya tentera pihak Aisyah menyerang mereka lalu huru-hara berlaku dan mereka saling berbalah antara satu sama lain.

Ketika perjanjian antara pihak Umaiyah dan Ali dalam perang Siffin pula, diperlihatkan oleh sejarah, bagaimana pembelotan Duta Umaiyah (Amru) ketika Duta Ali (Abu Musa) dan Duta Umaiyah berbincang untuk menyatupadukan orang islam. Kononnya Duta Umaiyah, Amru membelot persetujuan ketika mereka berucap dihadapan.

Teruk sangat Sahabat nabi (Ali) sampai berebut-rebut jawatan? Ataupun bodoh sangat ke sahabat nabi (Amru) sehingga boleh diperbodohkan? Amru bukanlah orang-orang biasa. Amru diiktiraf oleh Nabi sebagai orang Quraish yang PALING SOLEH. Islam dan imannya diiktiraf oleh Nabi. Dia juga diberikan kelayakan oleh Nabi menjadi kepala didalam perang zatus salasil. Dia juga Dilantik oleh nabi menjadi Gabenor sehingga akhir hayat nabi.

Maka, tuntasnya, kita pelu bersangka baik kepada semua sahabat-sahabat nabi yang dipercayai oleh nabi. yang diperakui keislamannya oleh nabi. yang dijanji syurga oleh nabi. yang pernah bersemuka dan bekomunikasi dengan nabi. yang berada disisi nabi ketika wahyu diturunkan dan ketika islam didakwahkan. yang bersama-sama menggadaikan nyawa dalam perang-perang besar. yang diuji kehidupannya melebihi ujian hidup umat sekarang.

Oleh itu, aku berasa ragu-ragu dengan sejarah tersebut. Kerana kalau aku berfikir jika itulah sejarahnya, maka disitu memperlihatkan yang Ali, Aisyah dan Umaiyah dipertontonkan sebagai GILA KUASA dan Amru adalam pembelot. Aku tak bersetuju sama sekali.

NotaKaki : aku kadang-kadang berasa tertipu dengan sejarah. Nak lebih pembacaan, klik sini dan sini.


Ni merupakan sambungan entri sebelum ini. Sebelum aku ulas pape, aku senaraikan dulu apa tuntutan BERSIH 2 untuk tahun ini.

1. BERSIHKAN SEMUA SENARAI UNDI
2. MEREFORMASI UNDI POS
3. MENGGUNAKAN DAKWAT KEKAL SEMASA UNDI
4. MASA KEMPEN MINIMA 21 HARI
5. AKSES MEDIA YANG ADIL
6. KUKUHKAN INSTITUSI AWAM
7. HENTIKAN RASUAH
8. HENTIKAN POLITIK KOTOR

Setahu aku, tuntutan ni adalah untuk SPRM dan serasa aku tuntutan tersebut hanya 1-5 sahaja yang berkait rapat dengan SPRM. Mungkin mereka kena menambah lagi golongan sasaran. Mungkin.

Untuk Perkara 1, aku menyokong hasrat mereka ini. Membersihkan senarai undi. Kalau boleh refresh semua nama-nama pengundi dan pastikan senarai2 tu dirahsiakan 100% agar butir-butir diri x terlepas ketangan penyangak2.

Kemudian Perkara 2 iaitu mereformasi undi pos. agak-agak, bagaimana dikatakan mereformasi undi pos ye? Adakah dengan menggunakan Pos Awam, Stem Hasil? Pos Laju? kerana kalau ada sahaja Undi Pos, mesti pihak pembangkang x berpuas hati kalau mereka kalah. Maka Isu Pengundi Pos dinaikkan. Kalau mereka menang, isu ini senyap. Adakah bermakna Undi Pos akan jadi adil sekiranya mereka menang mana-mana pilihanraya?

Kita tengok pula Perkara 3. Menggunakan dakwat kekal. Ok, lepas ini SPRM perlu sediakan marker pen permanent untuk pengundi. kalau tak pon, gunakan cat minyak. Mungkin nak nampak lebih cantik, gunakan cop seperti cop-cop pejabat. Adakan ruang tanda tangan sekali dibawah. boleh buat love-love or bunga-bunga. hehehehe.

Untuk Perkara 4, aku rasa tak berapa relevan. Aku rasa masa berkempen sekarang ni dah cukup kot. 21 hari tu LAMA WOI~ 3 minggu. Kalau sesebuah Parti tu merasakan mereka layak diundi, so mereka perlu mempengaruhi pengundi-pengundi bukan sahaja dihari-hari pengundian. Tetapi sepanjang mereka memegang tampuk parti. cuma di hari pengundian adalah tempat para ahli politik menabur janji manis dan menghipokritkan penyokong. Itu ada dalam mana-mana parti.

Perkara 5 pula tentang Media. yang ini aku masih mempertimbangkan sama ada nak setuju atau tidak. Sejujurnya, aku memang terlihat sedikit kebiasan dalam media kini. Tapi itu adalah tuntutan/keterdesakan. Memandang pada 2 belah pihak, Pro dan Anti, kedua-dua ada mempunyai medium media masing-masing. dan jika dilihatkan, medium sebelah sana hanya tahu memburukkan yang sebelah sini. adakah ia diciptakan semata-mata untuk memburuk-burukkan pihak lawan? patut la x berkembang maju media tu. Kemudian nak salahkan pihak sebelah sini pulak.

Ok, go to Perkara 6. Kukuhkan institusi awam. Macam mudah je kan kita dengar. tapi hakikatnya, kalau mereka (pembangkang) memerintah nanti, mungkin institusi awam pon masih belum tentu dapat dijaga rapi. Pemberian bonus, gaji tinggi dan pelbagai sogokan lain bukanlah jalan terbaik. memperkemaskan institusi awam perlu melihat secara menyeluruh dalam kesemua aspek.

Seterusnya Perkara 7. Stop Rasuah. Ok, ini aku sokong 100%. Hentikan rasuah dari sebesar-besar hinggalah sekecil-kecil. Ikan jerung, ikan kembung, ikan pari sehinggalah ikan bilis harus ditangkap sekiranya ada melakukan rasuah. So far aku berpuas hati dengan SPRM. cuma mungkin menjadi 1 kebiasaan, kalau si pesalah masuk je pejabat SPRM, pasti ditemui mati kat luar bangunan. Punca???? hanya Tuhan dan si mati mengetahui.

Untuk perkara terakhir pula ialah hentikan politik kotor. melalui observation aku, politik kotor ni memang wajib ditebas sampai habis-habisan. ianya bukan hanya berlaku dalam pihak pemerintah, dalam pihak pembangkang juga ada mengamalkan politik kotor ini. maka, sama-sama kene sedar yang politik kotor ni memang MENJAHANAMKAN sesebuah parti politik jer nanti.
Aku tak pasti sama ada perhimpunan ni dapat kebenaran atau tidak, Jika dapat kebenaran, maka anda bolehlah menyertainya dengan aman (bersorak sambil menghirup udara yang tak berapa segar). Tapi kalau ianya tak dibenarkan, maka bersedialah nanti. Kalau kene baling bom ke, kene sembur air ke, kene baling batu or asap pemedih mata ke, jangan menyalak pulak. :)

Ok la.. Aku pun dah letih nak taip, rasa malas dan nak sambung main game. Aku nak tinggalkan anta dgn satu blog nih. View la yer.... (orang yang nak join BERSIH perlu baca dan faham 1 per 1.)

NotaKaki : aku tertarik dgn 1 kata-kata sorang blogger nih "Tuntutan macam itu di bawa ke jalanan, ia seperti kau berlenggang kat atas jalan pakai kain pelikat, dengan selipar dan baru bangun tidur. Kalau semua orang bersorak, kau bersorak. Orang menjerit mencaci, kau ikut mencaci. Ok, tuntutan dari seekor lembu kepada seekor babi, lebih tepat mungkin analoginya" Nak tahu sape menulisnya? cari sendiri. Muahahaha~


Pagi kelmarin rakan aku ade mengajak aku untuk menyertai perhimpunan BERSIH. Bersih dari segi apa? Aku pun tak tahu... hahahaha


Maka dengan semangat yang padu, maka pengikut-pengikut yang menyokong menukar wall picture Facebook mereka kepada lambang yang berwarna kuning tersebut...







Semua nak BERSIH.. huhu~
Secara peribadi, aku x menolak 100% tujuan BERSIH ni diadakan. tapi ada beberapa benda yang aku tak beberapa bersetuju dan itu sekadar pendapat aku.
Walau apa-apa pun, nanti aku sertakan tujuan BERSIH ni dan aku huraikan serba sedikit pendapat aku tentang apa permintaan mereka melalui BERSIH ni... =)

NotaKaki : Facebook kat atas tu sekadar contoh sahaja.


Ok, syukur sangat2 sebab kita dah menghampiri Sya'ban dan sekarang kita dibulan Rejab. selang sebulan lagi kita akan berjumpa dengan Ramadhan.. bulan yang penuh keberkatan..


Kepada sesiapa yang belum ter qada' puasa tahun lepas, cepat2 la berbuat demikian. Disamping tu mengambil keputusan bijak dengan berpuasa sunat Rejab. banyak pahala woo...


Kalau ikut takwim kat atas ni, kita start puasa bulan 8 (Ogos).. dan bakal beraya akhir bulan 8 dan berdekatan dengan tarikh Merdeka.. weewee~


Apa-apa pun, yang paling utama, penuhilah amalan kita di 2 bualan sebelum Ramadhan ni.. banyakkan puasa sunat sbg latihan untuk Ramadhan nanti... =)


notakaki : semoga kita semua sempat bertemu Ramadhan kali ini, amin~


Alasan..Alasan.......Alasan...........

Arini aku terbaca paper pasal kes kawin lari.. aduh~ letih telinga aku dgr pasal bnd2 nih.. mata aku pon dah penat baca benda2 nih.... tu belum kes poligami tanpa kebenaran.. cit~

Memang la dalam agama x de tentukan atau wajibkan pasal daftar2 segala bagai nih, tapi sebagai manusia yang ade otak, cuba kita guna... dah bagi, siap sia-sia kan..

Isu Pertama aku nak kupas pasal Kahwin Lari kat sempadan..
kalau sentuh isu kawin lari ni, sebab utama adalah ayah x setuju dgn calon suami/isteri.. emak x restu perkahwinan.. Sebenarnya, keputusan kawin lari adalah benda B_doh.. kawin kat Thailand tu, dah la x sure yg tukang nikah kau tu cukup syarat or x.. dan adakah majlis nikah kau tu complete. Tak fasal2, korang bersedudukan haram.. dapat anak, siap x boleh daftar.. jadilah anak kau tu Pendatang di tanah air sendiri..

Cara Penyelesaian : Simple je.. Andai kata mak bapak korang x setuju calon korang tu, korang abaikan jer, ajak pasangan korang tu g mahkama n mohon untuk wali hakim.... (dalam kes wali ingkar)
so? pedehal nak lari2?? korang boleh nikah dgn sah n tak payah nak serabut alam.. isu mak/bapak mertua ko x restu tu, tolak tepi, kalau korang kawin lari kat sempadan tu lagi lar.. serabut alam dan semakin serabut nak daftar nikah.. kene denda plak tu.. hohohoho~ padan muke...


Isu Kedua akan aku kupas ialah Poligami Tanpa Kebenaran...
Ni bab nak kahwin lebih... dua, tiga atau mungkin empat. hehehe~~ kalau dulu, hakim tempat aku praktikal selalu cakap macam ni "kalau masa nak kahwin 1st, tau plak ikut prosedur.. nak poligami ni kenapa nak langgar2 prosedur plak??" Persoalannya sekarang, apa punca utama korang nak poligami? adakah sebab nafsu korang umpana naga lapar yang x pernah2 puas? atau nak selamatkan wanita (kononnya).. atau nak x de anak? 

Ok, pastu tengok kemampuan korang pulak.. Korang mampu nak bergilir dengan ADIL?? korang mampu zahir dan batin?? korang mampu berlaku ADIL antara isteri2 kau?? so pikir2 balik... 

Kalau korang dah cukup semua benda2 kat atas tu, so korang LAYAK nak poligami... kalau dah layak tu, x yah nak pikir2 laen dah. x yah nak pikir bini pertama x benarkan, mak mertua bini kedua x bagi poligami... or bini ketiga ugut mintak cerai... ketepikan semua tu sebab ko dah yakin secara KUKUH yang KAU MAMPU. Then, x payah wat keje B_doh dgn poligami tanpa kebenaran. siap nak kawen kat luar negara..(padahal thailand jer)

Cara Penyelesaian : segala prosedur tanda tangan bini2 lama tu karut jer. kalau korang mampu, x payah takut lar dgn segala ugutan isteri2 or kemarahan2 mereka. kalau diowang x bagi pon atau x nak sign, hakim akan tetap benarkan kalau korang ni betul2 MAMPU. Buat jer permohonan poligami kat mahkamah. masa prosiding nnt, korang cool jer.. dgr je la bini2 korang nak membebel (bebelan x bagi korang kawen lagi) so x de alasan nak kawen merata2 tanpa kebenaran. x fasal2 kene dakwa n kene denda.. dah malu muke masuk court. tet~

Tapi, kalau dah tau diri tu TAK MAMPU, x payah nak simpan angan2 nak rosakkan perkahwinan korang dgn anak orang..

NotaKaki : nak buat benda baik pon nak guna jalan salah ke?? haish.. Syurga wanita dibawah kaki ibunya..apabila dia dah berkahwin ia berpindah kepada suaminya... Syurga lelaki tu dibawah tapak kaki ibunya dan tetap ibunya walaupun dia dah berkahwin. so pikir la.. x kan nak kawin sampai sanggup tutup pintu syurga dengan menyebabkan ibu kita marah semata2 nak puaskan hati kita dgn berkahwin dgn wanita pujaan hati... Menjaga hati Ibu tu adalah yang UTAMA dari menjaga hati makwe or isteri korang..


Social Share!

Get Social Share 2.0!