esok pembentangan subjek Hadis ahkam.. perh... group aku yg first. kabut2.. satu, satu masalah timbul disaat2 akhir.. hahahaha....
Angkara kumbang laut yg terbang bertebaran. huahua..
setelah semua setel, (nota2, hand out, slide show)
tetiba muncul masalah yg Maha rumit..... aku kene terjemah perkataan2 arab ke bahasa ibundaku.
lalu tgn ku laju menaip "google translate"
tapi...........
apa yg aku dpt ialah Terjemahan yg kabut lagi mengkabutkan..
sape paham tolong bg tau...
dah pecah otak ni..

في حديث النواس بن سمعان : أن حدود الله يراد بها تارة جنس العقوبة وإن لم تكن مقدرة. فقوله رسول الله: لا يضرب فوق عشرة أسواط إلا في حد من حدود الله يريد به الجناية التي هي حق الله
قال الإمام الشافعي
حدث الربيع قال: أخبرنا الشافعي قال: أخبرنا مالك عن يحيى ابن سعيد عن النعمان بن مرة أن رسول الله قال: ما تقولون في الشرب والسارق والزاني؟ ((وذلك قبل أن تنزل الحدود)) فقولوا: الله ورسوله أعلم. فقال رسول الله: هن فواحش وفيهن عقوبات. وأسوأ السرقة الذي يسرق صلاته ثم ساق الحديث.
فكان هذا أول العقوبة للزانيين في الدنيا ثم نسخ هذا عن الزناة كلهم الحر والعبد والبكر والثيب. فحد الله البكرين الحرين المسلمين فقال: ((الزنية والزاني فاجلدوا كل واحد منهما مائة جلدة))
قال الإمام الشافعي (الحد حق من حقوق الله تعالى )
الحد حدان: حد الله تبارك وتعالى، لما أراد من تنكيل من غشيه عنه وما أراد من تطهيرة به أو غير ذلك مما هو أعلم به. وليس للآدميين في هذا حق (( وهو ما يعبر عنه الفقهاء بقولهم حق العبد )).
قال البعض منهم الحنيفة: لم يسقط الحد بعفوه لأن المغلب في حد القذف عندهم حق الله وما فيه ن حق العبد فهو في حكم التبع.
وقال البعض منهم ابو يوسف والشافعي: يسقط الحد بعفوه لأن المغلب في الحد المذكور حق العبد
أما في القتل والجراح فرضى العبد معتبر، وإسقاطه نافذ، وذلك لأن حقه فيه القتل والجراح فرضى العبد معتبر، وإسقاطه نافذ، وذلك لأن حقه فيه غالب ويتمثل حق الله في هذا الأمر في أنه لو عفا ولي الدم عن الجاني فلا يسقط حق السلطة العامة فيعزر بالجلد مائة جلدة والسجن عاما.
وعلى القاتل عمدا البالغ إذا لم يقتل لعفو، جلد مائة وحبس سنة. واختلف في المقدم منهما فقيل الجلد وقيل الحبس، ولم يشطروها بالرق لأنها عقوبة والرق والحر فيها سواء. والجرح عمدا يؤدب وإن اقتص منه أو أخذت منه الدية في المتالف


Terjemahan

Dalam sebuah wawancara dengan pendulum Ben Simon: bahawa batas-batas hukuman yang dimaksudkan Allah, walaupun kadang-kadang seks tidak dijangka. Kata-kata Rasulullah: Jangan pukul lebih dari sepuluh pukulan hanya dalam batas-batas Allah menginginkan sesuatu kejahatan yang tepat bagi Allah
Acara Spring berkata: Beritahu kami Syafi'i berkata: Beritahu kami tentang pemilik bin Yahya bin Said dari masa Naman bahawa Rasulullah berkata: "Apa yang anda katakan tentang minum dan pencuri dan pezina? ((Dan sebelum itu sempadan bawah)), berkata: Allah dan Rasul Nya lebih mengetahui. Rasulullah: mereka melakukan tindakan tidak bermoral dan perbuatan adalah hukuman. Pencurian terburuk yang mencuri dan doa maka cara moden.
Ini adalah hukuman pertama untuk orang berzinah di dunia ini, lalu copy ini untuk semua orang berzinah, hamba dan tidak perawan dan Thiebaud. Allah, menyekat Bakrin Aharin Muslim, dia berkata: ((Alzenip dan pezina Beri masing-masing dari mereka seratus cambukan))

Imam al-Syafi'i (pengurangan hak Allah)
Haddan limit: Batasan Allah, Yang Mahakuasa, karena ia ingin dari penganiayaan dari trans dan ia ingin membersihkan atau hal-hal lain yang saya kenal dia. Dan bukan untuk manusia dalam hak ini ((yang dinyatakan ulama mengatakan orang yang tepat)).
Beberapa kata minoriti asing yang berada: aku tidak jatuh pengurangan memaafkan kerana Amolb pada akhirnya mereka mempunyai hak untuk fitnah Allah dan di mana n adalah orang yang tepat dalam tata kelola tembakau.
Beberapa dari mereka, "kata Abu Yusuf dan al: Down mengurangkan Amolb memaafkan kerana dalam menyekat hak seseorang
Pembunuhan dan ahli bedah pendapat orang hipotetis, dan drop yang berlaku, kerana kanannya adalah pembunuhan dan ahli bedah pendapat orang hipotetis, dan drop yang berlaku, kerana hak untuk pemenang dan adalah hak Allah di dalam bahawa jika diampuni si penebus darah untuk pelaku tidak jatuh di sebelah kanan kuasa awam perlu dihukum Kulit bulu seratus tahun penjara.
Dan pembunuh jika tidak sengaja membunuh sebuah pengampunan, seratus bulu dan penjara satu tahun. Laporan berbeza dalam kulit mereka dan diberitahu tahanan, tidak Ictroha Perhambaan sebagai hukuman, perhambaan dan freewheeling baik. Dan melukai dengan maksud dan yang Reprise disiplin dia atau orang tuanya membawanya dalam Harmonize

NotaKaki : bengkak otak aku pikir bnd nih..huh.. takut plak dilebel ajaran baru. haha


5 Si Pembebel to "Pecah Otak disaat kritikal..Bahana Google Translate"

Social Share!

Get Social Share 2.0!